Podle zprávy oficiální tiskové agentury IRNA se na íránské sdružení výrobců automobilových dílů obrátila ruská automobilka a ptala se na nákup dílů. Jméno ruské společnosti však neuvedla.
Mezi požadované komponenty patřily brzdové systémy, bezpečnostní pásy, airbagy, alternátory, klimatizace, termostaty a systémy elektrického ovládání oken.
„Vzhledem k požadavku ruské automobilky na spolupráci s íránskými výrobci zařízení mohou společnosti, které mají kapacitu zásobovat Rusko, co do kvality a kvantity výroby, zkusit štěstí a prosadit se na trhu tohoto severního souseda,“ dodalo sdružení.
Íránské firmy již v předchozích letech vyvezly do Ruska některé automobilové komponenty včetně chladících a závěsných systémů motoru. Obě země mají společnou i námořní hranici v Kaspickém moři.
Írán čelí také přísným ekonomickým sankcím, které na něj uvalily USA v roce 2018 poté, co Washington jednostranně odstoupil od dohody se světovými mocnostmi o íránském jaderném programu.
Západní automobilky v předchozích dvou desetiletích montovaly svá auta iv Rusku, když jeho ekonomika rostla. Ale poté, co Moskva vyslala v únoru na Ukrajinu své vojáky, mnoho z nich zastavilo buď prodej vozidel, nebo komponentů Rusku, včetně automobilek Audi, Honda, Jaguar a Porsche, nebo výrobu v této zemi, jako například BMW, Ford, Hyundai, Mercedes, Volkswagen a Volvo.
Také výroba v domácí automobilce AvtoVAZ, největší v Rusku, známé zejména značkou Lada, jejíž většinovým vlastníkem je francouzská skupina Nissan-Renault, je téměř zastavena kvůli nedostatku dovážených komponent.
Skupina Renault je pod silným tlakem, aby bojkotovala Rusko pro válku na Ukrajině a zvažuje, zda vystoupit z AvtoVAZu, který vlastní společně s ruským státním obranným konglomerátem Rostec. Šéfem konglomerátu je Sergej Čemezov, sankcionovaný blízký spojenec ruského prezidenta Vladimira Putina.