Železniční nákladní dopravci žádají od státu plán na rozvoj dopravy

Date:

Slovensko se před více než desetiletím zavázalo do roku 2030 převést 30 % nákladní dopravy nad 300 kilometrů ze silnic na železnici. Nákladní železniční doprava je ale v kritickém stavu a řešení nepřicházejí, upozornila v úterý Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS). Železničním nákladním dopravcům chybí reálná dopravní politika státu, která by stanovila kroky k nápravě, a také způsob financování rozvoje železniční infrastruktury.

Nákladní železničáři ​​poukazují na hlavní okruhy témat, kterými jsou kvalita a kapacita tratí, ekologie, tranzit a cena za infrastrukturu. Tratě pro železniční dopravu jsou podle AROS dlouhodobě v dezolátním stavu. Dopravci upozornili, že například na trati Štúrovo – Kúty jezdí nákladní vlaky nejednou průměrnou rychlostí pouhých 20 kilometrů za hodinu. „Tratě se sice obnovují za miliardy eur, jde však pouze o tratě pro osobní dopravu, na které se paradoxně nákladní doprava z kapacitních důvodů už nevejde,“ uvedl Ján Biznár z AROS.

Dalším paradoxem je podle dopravců to, že železnice je na jedné straně nejekologičtější forma dopravy, na straně druhé však platí ekologické daně a emisní povolenky. Naproti tomu silniční doprava tyto náklady nese. Třetím vážným tématem je fakt, že Slovensko lze objet po železnici z každé strany. A to se také děje.

Dopravci vozí zboží přes sousední země. Důvodem je dlouhou dobu přepravy zboží pro nekvalitní infrastrukturu a vysokou cenu za použití tratě. „Dunajská cesta přes Vídeň a Passau je o 1700 až 3500 eur levnější oproti trase ve směru Bratislava-Praha a kratší až o 12 hodin. Slovensko tak přichází o příjmy z tranzitní dopravy,“ upřesnil Patrik Benka z AROS.

Dopravcům chybí konkrétní koncepce rozvoje železniční dopravy i reálná dopravní politika státu. „Tato by měla definovat tzv. cestovní mapu kroků potřebných ke zlepšení současné situace. To znamená stanovení parametrů dopravní obslužnosti – dostupnost terminálů, cestovní rychlost, délka vlaků, elektrifikace, dálkové řízení tratí. Nezbytná je i podpora kombinované dopravy a napojení výrobních a logistických podniků na železnici,“ uvedl Biznár.

Kazan, Russia – July 10 2018: Train from Moscow at Kazan Passajirskij railway station.

Přesun části nákladní dopravy na železnici by podle dubnového průzkumu agentury Median SK přivítalo až 90% obyvatel Slovenska. Nákladní železniční dopravci již spustili petici na podporu železniční dopravy a připravili otevřený dopis pro kompetentní, v němž žádají, aby se této vážné situaci začali věnovat i formou vzájemného konstruktivního dialogu. „V opačném případě budeme nuceni přistoupit k dalším opatřením či protestním akcím,“ dodal Biznár.

Ministr dopravy Andrej Doležal (nominant Jsme rodina) s tvrzeními AROS souhlasí. „Železniční infrastruktura je v katastrofálním stavu a ovlivňuje železniční dopravu jako takovou,“ konstatoval. Na rekonstrukci a modernizaci železničních tratí pojede podle Doležala téměř půl miliardy eur z plánu obnovy a další stovky milionů eur budou pro tento účel využity z eurofondů i státního rozpočtu. S dopravci je ochoten se setkat a neodmítá ani vytvoření pracovní skupiny, která by se problémem zabývala.

- Reklama -pr článek

Nové příběhy

Další články autora
Katka

Co jsou kanabinoidy a jak fungují?

Kanabinoidy představují látky, o kterých se stále častěji hovoří...

Pasivní příjem: Jak si zajistit finanční stabilitu

Pasivní příjem je termín, který oslovuje mnoho lidí hledajících...

Hypotéka vs. nájem: Jaké zajištění bydlení pro vaši rodinu je to nejlepší?

První společné bydlení, narození potomka nebo stěhování do vlastního...

Myslíte, že jsou finance nuda? Přinášíme nejzajímavější kuriozity ze světa financí

Zajímalo by vás, jaký byl zatím ten nejdražší obchod...