Home Investice Železniční nákladní dopravci žádají od státu plán na rozvoj dopravy

Železniční nákladní dopravci žádají od státu plán na rozvoj dopravy

0
Railroad Track and switch

Slovensko se před více než desetiletím zavázalo do roku 2030 převést 30 % nákladní dopravy nad 300 kilometrů ze silnic na železnici. Nákladní železniční doprava je ale v kritickém stavu a řešení nepřicházejí, upozornila v úterý Asociace železničních dopravců Slovenska (AROS). Železničním nákladním dopravcům chybí reálná dopravní politika státu, která by stanovila kroky k nápravě, a také způsob financování rozvoje železniční infrastruktury.

Nákladní železničáři ​​poukazují na hlavní okruhy témat, kterými jsou kvalita a kapacita tratí, ekologie, tranzit a cena za infrastrukturu. Tratě pro železniční dopravu jsou podle AROS dlouhodobě v dezolátním stavu. Dopravci upozornili, že například na trati Štúrovo – Kúty jezdí nákladní vlaky nejednou průměrnou rychlostí pouhých 20 kilometrů za hodinu. „Tratě se sice obnovují za miliardy eur, jde však pouze o tratě pro osobní dopravu, na které se paradoxně nákladní doprava z kapacitních důvodů už nevejde,“ uvedl Ján Biznár z AROS.

Dalším paradoxem je podle dopravců to, že železnice je na jedné straně nejekologičtější forma dopravy, na straně druhé však platí ekologické daně a emisní povolenky. Naproti tomu silniční doprava tyto náklady nese. Třetím vážným tématem je fakt, že Slovensko lze objet po železnici z každé strany. A to se také děje.

Dopravci vozí zboží přes sousední země. Důvodem je dlouhou dobu přepravy zboží pro nekvalitní infrastrukturu a vysokou cenu za použití tratě. „Dunajská cesta přes Vídeň a Passau je o 1700 až 3500 eur levnější oproti trase ve směru Bratislava-Praha a kratší až o 12 hodin. Slovensko tak přichází o příjmy z tranzitní dopravy,“ upřesnil Patrik Benka z AROS.

Dopravcům chybí konkrétní koncepce rozvoje železniční dopravy i reálná dopravní politika státu. „Tato by měla definovat tzv. cestovní mapu kroků potřebných ke zlepšení současné situace. To znamená stanovení parametrů dopravní obslužnosti – dostupnost terminálů, cestovní rychlost, délka vlaků, elektrifikace, dálkové řízení tratí. Nezbytná je i podpora kombinované dopravy a napojení výrobních a logistických podniků na železnici,“ uvedl Biznár.

Kazan, Russia – July 10 2018: Train from Moscow at Kazan Passajirskij railway station.

Přesun části nákladní dopravy na železnici by podle dubnového průzkumu agentury Median SK přivítalo až 90% obyvatel Slovenska. Nákladní železniční dopravci již spustili petici na podporu železniční dopravy a připravili otevřený dopis pro kompetentní, v němž žádají, aby se této vážné situaci začali věnovat i formou vzájemného konstruktivního dialogu. „V opačném případě budeme nuceni přistoupit k dalším opatřením či protestním akcím,“ dodal Biznár.

Ministr dopravy Andrej Doležal (nominant Jsme rodina) s tvrzeními AROS souhlasí. „Železniční infrastruktura je v katastrofálním stavu a ovlivňuje železniční dopravu jako takovou,“ konstatoval. Na rekonstrukci a modernizaci železničních tratí pojede podle Doležala téměř půl miliardy eur z plánu obnovy a další stovky milionů eur budou pro tento účel využity z eurofondů i státního rozpočtu. S dopravci je ochoten se setkat a neodmítá ani vytvoření pracovní skupiny, která by se problémem zabývala.

NO COMMENTS

Exit mobile version